شماره مطلب:
138
دسته بندی
سه شنبه 1400/08/11 11:21
تولید مجموعه مستندی درباره‌‌ی جریان‌های فکری رایج در فضای مجازی

«خانه در خیابان» چگونه شکل می‌گیرد؟

1400/08/11 11:21
مجموعه مستند «خانه در خیابان» تولید جدید موسسه‌ی فرهنگی هنری اندیشه‌ی شهید آوینی است که بنا دارد در 13 قسمت 45‌دقیقه‌ای طی بررسی آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و نگاه مبالغه‌آمیز موجود در معرفی پدیده‌های مصرفی، به دنبال راهکاری قابل تامل برای خروجی نگاه مخاطب باشد.

در این مجموعه مستند به مباحثی هم‌چون لاغری و تناسب‌اندام، شرط‌بندی و قمار، تبلیغات در فضای مجازی، زندگی لاکچری،‌ پیج‌های روزمرگی و سبک زندگی، حیوانات خانگی، سوء‌استفاده از کودکان، فعالیت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، کلاهبرداری و انواع تخلفات مالی، طلسم و جادو، فعالیت‌های خیریه‌ای و فعالیت‌های جهادی، فعالیت‌های اقتصادی و فروشگاهی و مشاغل خانگی و فضای مجازی، تغییر هویت مذهبی، همسریابی و پیج‌های لمپنی پرداخته می‌شود و اولین قسمت این مجموعه با رویکرد بررسی تاثیر اینفلوئنسرهای غذا در اینستاگرام نسبت به کیفیت تغذیه‌ی افراد در حال ساخت است.

«اسماعیل حاجی‌حیدری»؛ کارگردان و تهیه‌کننده‌ی مجموعه مستند «خانه در خیابان» درباره‌ی مباحث مطرح شده در قسمت اول این مجموعه، گفت: ما در قسمت اول از این مجموعه، درباره‌ی موضوع زیبایی و موردی مثل چاقی کار می‌کنیم. جریانی که بیشتر در فضای اینستاگرام ظهور پیدا کرده است و درصدد می‌باشد تا به وسیله‌ی انواع تبلیغات، به القای تفکری مبنی بر زیبا شدن بپردازد. در واقع موضوع پُرخوری و تبلیغاتی که توسط پیچ‌ها و تیسترهای غذا در فضای اینستاگرام انجام می‌شود، موضوع اولین قسمت این مجموعه می‌باشد.

وی افزود: تیسترهای غذا تلاش دارند تا با تاثیرگذاری روزانه بر سبک زندگی پیروان خود، آن‌ها را بیشتر از حالت معمول به رستوران‌ها یا فروشگاه‌های غذایی هدایت کنند و مصرف غذا را تبدیل به تفریحی جذاب و به‌صرفه کنند. چرا که در زندگی مدرن امروزی، خوردن شاید در دسترس‌ترین و به صرفه‌ترین تفریح اکثریت جامعه باشد.

کارگردان و تهیه‌کننده‌ی مجموعه مستند «خانه در خیابان» ادامه داد: در هر قسمت این مجموعه از طریق یک راوی، به دنبال تشریح موقعیت حاکم بر فضای مجازی و بروز ناهنجاری‌ها در میان انواع تبلیغات هستیم. این مستند خیلی مستقیم وارد همان فضایی می‌شود که قصد بررسی، تحلیل و نقد آن را دارد و سعی کردیم بی‌واسطه و از طریق یکی از افراد درگیر با ماجرا به توصیف احوالات و شرایط موجود در این فضا بپردازیم.

وی ادامه داد: موضوع اولین قسمت این مجموعه، در مورد مقابله و تعارض دو رویکرد در فضای مجازی است؛ در یک خط روایی، سکانس‌های مرتبط با پیج‌های تبلیغات در خصوص خوردن و تبلیغ فست‌فودها و غذاهای رستورانی وجود دارد و در خط روایی دیگر، پیج‌های مرتبط با تبلیغات لاغری، کاهش وزن، تناسب اندام و ... مطرح می‌شود که این دو رویه در تضاد با هم به سر می‌برند.

«اسماعیل حاجی‌حیدری» افزود: قسمت اول این مجموعه در جهان‌بینی خود در تلاش است که انسان مدرن را در تنگنا و هیاهوی بین دو قطب مثبت و منفی به تصویر درآورد. از یک طرف تبلیغات پیج‌های مختلف رستوران‌ها و تیسترهای غذا آدمی را در حسرت لذت و وسوسه‌ی خوردن تحریک به خرید می‌کند و از طرف دیگر با تشویق به خرید محصولات و خدمات درمانی مربوط به لاغری و زیبایی و تناسب اندام، او را مجبور به هزینه می‌کند.

وی افزود: مصرف غذا به عنوان یک کالا با سود بالا، تاثیر بسزایی بر سلامتی جامعه دارد که متاسفانه رستوران‌ها و مراکز فروش غذا برای بالا بردن تقاضا بیشترین تلاش خود را به جای دغدغه‌های مرتبط با سلامتی، معطوف به خوشمزگی غذا کرده‌اند. در چنین شرایطی طبق آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران بعد از تصادفات به عنوان اولین عامل مرگ ایرانیان شناخته شده‌ و سالانه بیش از 300 هزار ایرانی را به کام مرگ می‌کشاند. با این توضیحات، ایده‌ی شکل‌گیری این مجموعه مستند قابل توجه است.