شماره مطلب:
136
دسته بندی
سه شنبه 1400/08/11 06:34
ساخت مستند در جهت حمایت از کالای ایرانی و رونق فرهنگ گردشگری

مجموعه‌ی «سوغات» به سراغ «سوهان» می‌رود

1400/08/11 06:34
مجموعه مستند «سوغات» با هدف معرفی محصولات اصیل ایرانی در نقاط مختلف کشور، در تدارک تولید است.

مجموعه مستند «سوغات» با هدف معرفی محصولات اصیل ایرانی در نقاط مختلف کشور، در تدارک تولید است. این مجموعه‌ی تولیدی در موسسه‌ی فرهنگی هنری اندیشه‌ی شهید آوینی در اولین قسمت سراغ محصول شناخته شده‌ی شهر قم می‌رود تا «سوهان» با مدت زمان 30 دقیقه اولین سفرنامه‌ی «سوغات» باشد. «محمّدرضا جعفری»؛ تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه با اشاره به ظرفیت‌های غنی فرهنگی در ایران، در خصوص شکل‌گیری ایده‌ی این مجموعه مستند، گفت: با توجه به این که نیاز است به جنبه‌های مختلف گردشگری توجه شود، سوغات می‌تواند ظرفیت مناسبی برای دعوتِ مردم نقاط دیگر برای حضور در آن منطقه و آشنایی با تولید آن محصول باشد. البته با وجود این که کشور ما با توجه به خاصیت اقلیمی و وجود چهار فصل ظرفیت قرار گرفتن به عنوان یکی از قطب‌های مناسب گردشگری را دارد، به دلایل مختلف مثل تحریم‌ها هنوز نتوانستیم به جذب گردشگر خارجی و ایجاد ارز برای کشور اقدام مناسبی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گردشگری هر منطقه‌ای، سوغات می‌باشد. «سوغات» یک ریشه‌ی تاریخی دارد و گاهی این مفهوم شکل نوستالژیک پیدا می‌کند. مثلاً در فلان کشور اروپایی، شکلات کاکائو و در برخی کشورهای دیگر یک خوراکی به عنوان ارزش ملی آن کشور در جایگاه سوغات مورد توجه قرار می‌گیرد. 

«محمّدرضا جعفری» با اشاره به این که صنعت گردشگری می‌تواند راهی برای صدور فرهنگ انقلاب اسلامی برای مردمان دیگر نقاط جهان باشد، اضافه کرد: کشور ما جدا از شرایط اقلیمی و فرهنگ بومیِ مناسبی که دارد، از لحاظ توجه به ارزش‌های مختلف می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای گردشگری باشد. برای قسمت اول این مجموعه قرار شد که سوغات «سوهان» در شهر قم را کار کنیم. ما در این مستند، تاریخچه‌ی سوهان را به عنوان سوغات یک شهر مذهبی بررسی می‌کنیم و با مرور اسناد و مدارک و تهیه گزارش از فضای تولید سوهان در کارگاه های سوهان‌پزی بیشتر با این محصول آشنا می‌شویم. هم‌چنین از مراکزی که مواد اولیه‌ی سوهان را تهیه می‌کنند، فیلم تهیه می‌کنیم. در واقع ما در قسمت اول این مجموعه، جنبه‌های مختلف تولید سوهان را به عنوان یک محصول فرهنگ‌آور نشان می‌دهیم تا مخاطب بداند که سوهان چه پیشینه‌ای دارد و چگونه دارای فرهنگ شده است.

کارگردان مجموعه مستند «سوغات» با تاکید بر قدمت «سوهان» و تثبیت جایگاهش نزد زائران شهر مذهبی قم، عنوان کرد: در صد سال گذشته که سوهان در میان مسافران و مردم نقاط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، معرفی این محصول اصیل ایرانی می‌تواند در جهت جذب گردشگر و رونق صنعت توریسم در کشور کمک کند و هدف ما در این مجموعه هم معرفی محصولات اصیل نقاط مختلف کشور به منظور حمایت از تولید داخلی است.